Kirkon yhteiskuntapäivät 2023: Toivottavan tulevaisuuden rajoilla

Hymyilevä nainen, pitkät, ruskeat hiukset.Millaisilla rajoilla sinä liikut ja elät? Mitkä rajat suojaavat sinulle arvokasta ja tärkeää?

Raja korostaa yhteyttä ja erillisyyttä, vastuunjakoa ja valintoja. On hyvä tietää, mikä on minun vastuullani ja mikä ei ole. Mikä on oikein ja kohtuullista ja mikä ei ole. Rajoja tarvitsemme resurssien viisaaseen jakoon ja hyvän elämän varmistamiseen. Omia rajojaan jokainen piirtää itse. Paikallisesti ja valtakunnallisesti päättävässä asemassa olevien on linjattava toiminnoille oikeanlaiset rajat. Mitä tänä vuonna tehdään ja mitä ei tehdä. Mihin satsataan, mistä karsitaan.

Miten eletään rajoilla viisaasti? Rajan vetämisen tulisi aina edistää hyvää. Rajan tulisi varjella jotain, mikä koetaan arvokkaaksi. Jotta tällainen varjelu voisi toteutua, tarvitsemme yhteistä keskustelua siitä, mikä on hyvää ja varjelemisen arvoista. Rajoilla käydään arvokeskustelua. Tästä pohjimmiltaan on kyse myös Säätytalon hallitusneuvotteluissa näinä viikkoina.

Viime vuonna ohjasin toistakymmentä tulevaisuustyöpajaa. Lähtökohtana oli tulevaisuustutkimuksen havainto siitä, että ajatuksemme tulevaisuudesta ohjaavat merkittävästi tämän hetken toimintaa. Kun mietimme esimerkiksi vuotta 2050, näyttäytyykö se aikana, jolloin paljon nykyistä hyvää on menetetty ja yleinen turvattomuus ja kaaos ovat arkipäiväistyneet? Tai voisiko olla, että vuonna 2050 Suomessa olisi lajikirjoltaan kukoistava luonto sekä vahva osallisuuden kokemus kaikilla täällä asuvilla? Moni voi sanoa, että tuollaiset tulevaisuuskuvat ovat epärealistista tyhjän haihattelua. Ei tule onnistumaan. Entä jos se kuitenkin olisi mahdollista? Mitä siinä tapauksessa tekisit tänään sen eteen?

Tulevaisuutta koskevissa keskusteluissa keskitytään usein pahimpaan tulevaisuuteen varautumiseen. Se on toki viisasta ja tarpeellista, mutta tulevaisuuspuhe on sen myötä rajoittunut uhkakuvien tarkasteluun. Tällöin ihmisen osaksi jää tyytyä osaansa ja koettaa selviytyä. Voisikohan meillä kuitenkin olla aktiivisempi ote omaan tulevaisuuteemme? Sanontana viljelemme: ”Sitä saa mitä tilaa.” Entä jos pohtisimme hetken hyvän tulevaisuuden tilaamista?

Miten siis kuljemme kohti toivottavaa hyvää tulevaisuutta? Selkeytetään tulevaisuustoivoa. Meillä on paljon enemmän vaikutusmahdollisuuksia, kuin mitä tulemme käyttäneeksi. Kirkastetaan, miltä hyvä tulevaisuus näyttäisi. Jäsennetään ensimmäiset askeleet tuota tulevaisuutta kohti. Ideoita todennäköisesti löytyy aika helposti. Ja sitten voikin ryhtyä toimeen. Vaikka jo tänään.

Titi Gävert
diakonian kehittämisen asiantuntija
Kirkkohallitus

Kirkon yhteiskuntapäivät Joensuussa 21.–22.9.2023 teemalla Rajoilla. Lisätietoja osoitteessa www.kirkonyhteiskuntapaivat.fi.