Kolumni: Kannattaa pohtia

Silmälasipäinen, ruskeatukkainen mies katsoo kameraan päin.Kirkko saa paljon palstatilaa julkisuudessa. Kirkosta eroamiset ja julkkisten kirkkoon liittymiset kerrotaan kansalle. Paljon on pohdintaa henkilökohtaisesta uskosta ja kokemuksista. Väärinkäytöksistä viestitään näkyvästi – hyvä niin – ja julkisuutta saa myös kirkossa tehtävä auttamistyö. Diakoniatyöhön luottamustehtävässä tutustuneena olen oppinut, että hyvinvointivaltiomme suojaverkoissa on sellaisia aukkoja, joiden olemassaoloa en ollut aiemmin osannut ajatellakaan.

Luterilainen kirkko Joensuussa tarkoittaa suunnilleen Joensuun seurakuntayhtymää. Se koostuu itsenäisistä seurakunnista ja niiden jäsenistä. Kaikille seurakunnille yhteisten asioiden kuten kiinteistöjen, viestinnän ja hautaustoimen hoitaminen on järkevästi keskitetty yhtymään.

Joensuun seurakuntayhtymässä aloitetaan nyt vuoteen 2026 ulottuvan strategian laatiminen. Seurakunnissa ne tehtiin jo viime vuonna. Strategiassa kerrotaan näkemys siitä, millaisen toivomme seurakuntayhtymän olevan strategiakauden lopussa sekä miten ja mitä tekemällä tähän tavoitteeseen päästään. Yhtymän strategiassa käsitellään taloudellisesti merkittäviä asioita, esimerkiksi henkilöstöä ja kiinteistöjä. Paljonko ja millä tavalla osaavia ihmisiä tarvitaan yhteisissä tehtävissä, entä rakennuksia? Miten saadaan aikaan eniten vaikuttavuutta?

Käytettävissä on tutkittua tietoa siitä, että yhteiskunnassa tapahtunut yksilöllistyminen vaikuttaa myös kirkkoa kohtaan olevissa asenteissa ja odotuksissa. Toiminnan järjestäminen sellaiseksi, että se palvelisi samaan aikaan mahdollisimman monia, on muuttunut entistä haasteellisemmaksi. Usein yksittäisen ihmisen asenne on asiakkaan asenne, missä kirkolta hankitaan palveluja, ja vanhan sanonnan mukaan asiakas on aina oikeassa. Tuo sanonta on puuta heinää, mutta odotusarvosta se kyllä kertoo.

Toivon, että myös mahdollisimman moni sellainen, joka ei ole kirkon toiminnassa aktiivinen jäsen, kertoisi nyt oman näkemyksensä ja toiveensa siitä, millainen luterilaisen kirkon strategia Joensuussa pitäisi olla. Mitä toivotaan lisää, miten kirkon perussanoma ja työ tulisi entistä paremmin jokaista kohti? Taustaa pohdinnoille saa esimerkiksi täältä: joensuunseurakunnat.fi/osallistu/tulevaisuustyo. Omia ajatuksia tästä asiasta kannattaa hyvin matalalla kynnyksellä lähettää vaikka palautekanavan kautta Sieltä toiveet lähtevät eteenpäin strategiaa pohtiville.

Olli Sivonen
Takarivin kristitty