Nalleneuvolassa paranevat pupu ja lääkäripelko

Nalleneuvolassa neuvolatoimia tehdään leikin lomassa. Pehmolelun avulla vaikeat tunteet saavat sanallisen muodon. Tänä syksynä Nalleneuvoloita järjestetään Enon seurakuntatalolla.

Kaksi naista istuu suuret nallet sylissään sohvalla.

Lapselle on tärkeää, että aikuinen heittäytyy leikkiin ja ohjaa tilannetta. Ohjaaja Minna Hiltunen Joensuun Perheentalolta ja Karelia-ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelija Jenna Siltala toivat Nalleneuvolan Enon seurakuntatalolle. Kuva: Tea Ikonen

Aatos Hirvonen, 3, ojentaa sinistä pehmopupua valkoiseen nalleneuvolatakkiin pukeutuneelle Jenna Siltalalle, joka tutkii lelun.

– Mihinkäs me laitetaan laastari, Siltala kysyy ja Aatos näyttää paikan.

Aatos on sisarustensa Olivian, 5, ja Eeliksen, 2, kanssa käymässä Nalleneuvolassa Enon seurakuntatalolla lokakuisena torstaiaamuna. Nalleneuvolassa lapset pääsevät tutkimaan leluja leikkitutkimusvälineillä ohjaajan kanssa. Havainnot merkitään lelun nimellä varustettuun nalleneuvolakorttiin, jonka lapset saavat lopuksi mukaansa.

Pehmolelu auttaa sanoittamaan vaikeita tunteita

Nalleneuvolan takana on Pelastakaa Lapset ry. Yhdistyksen ylläpitämässä Perheentalossa on järjestetty Nalleneuvoloita Perheentalon melkein koko olemassaolon ajan.

Pelastakaa Lapset ry:n suunnittelija Mia Ylhäinen ja ohjaaja Minna Hiltunen kertovat, että Nalleneuvola on todella tykätty toimintamuoto.

– Sen yksi ajatus on, että kun neuvolatoimia tehdään leikin lomassa, lääkäripelko voisi hälventyä, Ylhäinen sanoo.

Esimerkiksi rokottamiseen tai korvien tutkimiseen liittyvä pelko on helpottanut, kun sitä on käsitelty nallen kanssa. Pehmolelun avulla vaikeat tunteet saavat sanallisen muodon.

– Ajattelen myös, että lapselle on tärkeä kokemus, kun aikuinen heittäytyy leikkiin ja ohjaa tilannetta, Hiltunen pohtii.

Nalleneuvola on myös terveyskasvatusta. Nalleneuvolassa voi olla jokin teema, joka voi liittyä esimerkiksi hampaiden hoitoon.

– Neuvolaleikkiä voi myös jatkaa kotona, Ylhäinen sanoo.

Nalleneuvola on Enossa tuttu juttu

Enon nalleneuvola on Liikkuvan Perheentalon toimintaa. Liikkuvan Perheentalo pyrkii tavoittamaan muitakin kuin Joensuun kaupungin alueella asuvia lapsiperheitä. Nalleneuvolan lisäksi Liikkuva Perheentalo järjestää silloin tällöin lastentapahtumia eri paikoissa.

Enossa Nalleneuvolaa on ollut vuodesta 2018 lähtien. Ensin Nalleneuvola toimi Enon 4H-kerhon tiloissa, sen jälkeen kirjastolla ja nyt yhteistyössä Enon seurakunnan kanssa seurakuntatalolla.

Nalleneuvola on tuttu juttu Enon seurakunnan lapsi- ja perhetyönohjaaja Heidi Kanniselle hänen omalta vapaa-ajaltaan.

– Haluan tarjota enolaisille lapsiperheille ja kunnalliselle varhaiskasvatukselle mukavaa ja osallistavaa puuhaa ja niinpä lähestyin Miaa asiasta, Kanninen toteaa.

Nalleneuvolan lisäksi Enon seurakunnassa on tarjolla lapsille ja perheille päiväkerho, perhekerho ja perhepäivähoitajien kerho. Myös matalan kynnyksen apua perheille tarjoava seurakuntien Pikkuhelppi-palvelu alkaa Enossakin lokakuun lopulla.

– Järjestämme myös kaikkea muuta mukavaa, kuten esimerkiksi askarteluiltoja, laskiaistapahtumaa, pääsiäispolkua, joulun ajan tapahtumaa sekä yö kirkossa -tapahtumia lapsille ja perheille, Kanninen vinkkaa.

Seuraavat Nalleneuvolat Enon seurakuntatalolla ovat torstaina 10.11. ja 8.12.

Tea Ikonen

Joensuun Perheentalo

• Joensuun Taitokorttelissa sijaitseva kohtaamispaikka perheille
  • Pelastakaa Lapset ry:n toimintaa