Pääkirjoitus: Metsän kutsu

Tänä talvena metsät ovat jälleen olleet kauniita kuin kuvakortit. Lumiset oksat, koskematon hanki ja ympärillä täysi hiljaisuus – mikä voisikaan olla parempi paikka rauhoittua, päästää irti mieltä painavista huolista, kerätä voimia ja virkistyä. Metsä kutsuu meitä liikkumaan kävellen, hiihtäen tai vaikkapa lumikengillä kulkien. Metsässä on hyvä hengittää.

Erilaiset metsäsuhteet ja metsän kutsu ovat kirkon maaliskuun alussa alkavan Ekopaasto-kampanjan teemoja. Kampanjassa meitä tavallisia suomalaisia innostetaan liittymään pääsiäispaastoon ympäristön näkökulmasta. Meitä rohkaistaan kohtuullisuuteen ja vastuullisuuteen sekä vahvistamaan omaa luontosuhdettamme. Ekopaaston kautta jokainen voi omalta osaltaan hillitä ilmastonmuutosta.

Kampanjan tämänvuotinen teema on lähellä monen pohjoiskarjalaisen sydäntä. Metsät voivat olla meille elinkeinon lähde, työllistäjä, vapaa-ajan ympäristö tai virkistäytymispaikka. Myös seurakunnissa metsillä on monta merkitystä. Joensuun seurakuntayhtymä omistaa metsiä, joita hoidetaan monimuotoisuuden huomioivan metsäsuunnitelman mukaisesti. Monia retkiä ja tapahtumia on vuosien varrella järjestetty metsässä. Ja lapsetkin saavat jo pienestä pitäen tuntumaa metsiin esimerkiksi luontokerhoissa.

Mitä metsä merkitsee sinulle? Miten sinä vastaat metsän kutsuun? Valtakunnallinen Ekopaasto-kampanja käynnistyy tuhkakeskiviikkona 2.3. ja kestää seitsemän viikkoa pääsiäislauantaihin 16.4. saakka. Kampanja näkyy verkossa ja sosiaalisessa mediassa tunnisteella #ekopaasto. Se tarjoaa muun muassa vinkkejä, näkökulmia ja inspiraatiota lähteä metsään.

Kirsi Taskinen
viestintäpäällikkö