Ota lapsi todesta – Lapsen oikeuksien viikon teemana lasten hyvä kohtelu

Lapsen oikeuksien viikon teema muistuttaa, että kaikilla lapsilla on oikeus hyvään kohteluun. Tämän oikeuden toteutumisesta pitää kaikkien aikuisten kantaa vastuuta, sanoo nuorisotyönohjaaja Noora Kähkönen.

Joukko nuorisotyöntekijöitä istuskelee Rantakylän kirkon edessä olevilla isoilla kivillä ja hymyilee kameralle.

Kato mua -tapahtumaa järjestetään usean seurakunnan ja yhteistyökumppanin voimin. Kuvassa seurakuntien nuorisotyönohjaajat Nonna-Omena Helojoki, Noora Kähkönen, Tiina Riikonen, Marko Kähkönen ja Saija Ihalainen. Kuvaaja: Hanna-Kaisa Maliniemi

Vuosittain toistuva Lapsen oikeuksien viikko on jälleen käsillä. Viikkoa vietetään 15.–21.11.2021 teemalla ”Mulla on väliä, sulla on väliä”. Keskiössä on lapsen oikeus hyvään kohteluun.

Joensuun seurakunnan nuorisotyönohjaaja Noora Kähkösen mukaan hyvän kohtelun teema on erityisen tärkeä ja rakas seurakunnassa.

– Panostamme tällä hetkellä paljon siihen, että lasten mielipiteet ja ajatukset tulevat huomioiduksi. Tästä yhtenä esimerkkinä on pian toimintansa aloittavat nuorten vaikuttajaryhmät.
– Pyrimme myös kerhotoiminnassa antamaan aina aikaa lasten kuuntelulle. Ei ole väliä, jos joskus askartelut jäävät kesken tai pelit pelaamatta, kunhan ehdimme kuulla kaikkien päivän kuulumiset.

Kiusaamiseen pyritään vaikuttamaan järjestämällä kouluilla tunne- ja vuorovaikutuskursseja sekä ryhmäyttävää toimintaa

Kähkösen mukaan kiusaaminen ja yksinäisyys on edelleen läsnä liian monen lapsen ja nuoren elämässä. Alttiita kaltoinkohtelulle ovat etenkin seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt, kodin ulkopuolelle sijoitettuna olevat, ulkomaalaistaustaiset sekä eri tavoilla toimintarajoitteiset lapset ja nuoret.
– Pyrimme vaikuttamaan kiusaamiseen ja yksinäisyyteen toteuttamalla koulujen kanssa yhteistyössä erilaisia tunne- ja vuorovaikutuskursseja ja ryhmäyttävää toimintaa.

Erityisen koskettavaa tämän vuoden teemassa Kähkösestä on se, ettei siinä vain kielletä kaltoinkohtelua, vaan velvoitetaan kohtelemaan lasta hyvin.
– Lapsen hyvää kohtelua on kuunnella ja nähdä lapsi, ottaa hänet todesta, olla kiinnostunut hänestä.

Kato mua -tapahtuma juhlistaa lasten oikeuksia – luvassa lettikampauksia ja Katajan tähtipelaajien donkkauksia

Joensuun ev.lut. seurakunnat juhlistavat Lapsen oikeuksien viikkoa jo viidettä kertaa Kato mua -perhetapahtumalla. Tapahtumassa voi nähdä mm. Katajan koripallojoukkueen tähtipelaajien donkkauksia, ratkoa mysteerilaatikon arvoituksia, askarrella, tanssia, ratsastaa keppariradalla, saada upean lettikampauksen, valmistaa välipalaa ja touhuta Moottoripajan koneiden kanssa.

– Lisäksi kaupunginjohtaja on luvannut kuulla tapahtumassa lasten toiveita ja ajatuksia siitä, miten saataisiin Joensuusta vielä vähän parempi lapsille, kertoo Kähkönen.

Kato mua -tapahtuman lisäksi lapsen oikeudet näkyvät ja kuuluvat tänä vuonna Joensuussa koko viikon ajan.
– Olemme suunnitelleet toimintaa yhdessä perhekeskusverkoston kanssa niin, että erilaisia tapahtumia on tarjolla lähes joka päivä. Niistä löytyy lisätietoa Joensuun kaupungin tapahtumasivuilta.

Virpi Hyvärinen

Kato mua -tapahtuma la 20.11.

• klo 12 lasten kirkkohetki Joensuun kirkossa, tapahtumarannekkeiden jako
  • klo 13–16 toimintapisteet Yhteiskoulun lukiolla, lähes 20 eri toimintapistettä
  • suunnattu alakouluikäisille perheineen
  • ohjelmatiedot: http://www.katomua.fi