Kirkko verkossa

Jumalanpalveluksiin ja kirkkokahveihin voi korona-aikana ottaa osaa vaikka omalta kotisohvalta.

Pastori Katri Vilén seisoo Joensuun kirkon alttarilla toimittamassa jumalanpalvelusta, etualalla kansainvälisen työn ohjaaja Topi Nieminen selkäpuolelta kuvattuna, sekä videokamera, jota Topi Nieminen käyttää kuvatessaan jumalanpalvelusta suorana lähetyksenä verkkoon.

Verkkolähetykset yhdistävät kaksi erilaista maailmaa, kun perinteiseen jumalanpalvelukseen tuodaan mukaan tekniset laitteet. Liturgi Katri Vilén toivottaa verkkolähetyksen seuraajat tervetulleiksi Topi Niemisen kuvatessa. Kuva: Kirsi Taskinen.

Kello on varttia vaille kymmenen helmikuisena sunnuntaiaamuna, kun Joensuun seurakunnan Topi Nieminen antaa vielä viime hetken vinkkejä kollega Heidi Väyryselle ja avustaja Janica Mustoselle suoraa verkkolähetystä varten. Tällä kertaa Joensuun kirkon jumalanpalveluksen kuvauksen ja lähetyksen hoitaa kolmen hengen tiimi yhteistyössä. Kaksi tietokonetta ja videokamera on sijoitettu kirkon keskikäytävälle muutamien metrien päähän alttarista.

Samaan aikaan sakastissa tilaisuuden alkuun valmistautuvat liturgi Katri Vilén sekä teologian opiskelija Susanna Leppälä, joka pitää tänään saarnan osana Joensuun seurakunnassa suorittamaansa harjoittelua. Paikalla on myös seurakuntamestari Satu Laakkonen, joka vastaa tilaisuuden äänentoistosta. Urkuparvelle kiipeää kanttori Tuomas Pyrhönen ja verkkolähetysten elävöittämiseksi etualalle tuodun pianon ääreen istuu kanttori Elina Vitri.

Kun kirkonkellot hiljenevät, kamera on suunnattu liturgina toimivaan Katri Viléniin, joka toivottaa jumalanpalveluksen seuraajat tervetulleiksi. Tuntuu kuin kaksi eri maailmaa kohtaisi kirkossa tänään. Toisaalta tunnelma on harras ja perinteinen, kun puhe ja musiikki täyttävät kirkkosalin. Toisaalta kirkon keskikäytävälle sijoitetut laitteistot tuovat tilaisuuteen oman uudenaikaisen ja teknisen mausteensa.

Uutta oppia askel kerrallaan

Siirtyminen verkkolähetyksiin on ollut jatkuvaa uuden opettelua seurakunnissa. Verkkolähetyksen laatua ja lähetyskanavia on pyritty parantamaan askel kerrallaan, ja kehitystyö jatkuu edelleen.

– Tavoitteena on ottaa käyttöön useampia kameroita ja uusia kuvakulmia, verkkolähetyksiä oman työnsä ohessa kehittänyt Topi Nieminen kertoo.

Liturgin näkökulmasta verkkojumalanpalvelus eroaa osittain normaalista.

– Valmistelun kannalta tehtävä on aika sama. Suurin ero on siinä, että ei näe ihmisiä, joille puhuu. Tuntui aluksi oudolta puhua vain kameralle, kun ei näe ihmisten ilmeitä ja eleitä. Olen koittanut kuvitella mielessäni niitä ihmisiä, jotka käyvät usein kirkossa, jotta tuntuisi, että puhun tutuille ihmisille, Katri Vilén kuvailee kokemuksiaan.

Suljettujen ovien takana korostuu rukous

Joensuun alueen seurakunnissa on yhteisellä päätöksellä keskitetty verkkolähetykset Joensuun kirkkoon. Muissa kirkoissa alkuvuoden jumalanpalvelukset on järjestetty suljetuin ovin ilman seurakuntalaisia. Suljettujen ovien takana korostuu rukouksen merkitys.

– Siellä rukoillaan kaikkien seurakuntalaisten ja maailman asioiden puolesta. Itse olen kokenut ne todella pyhinä hetkinä. Poikkeusaikoina on tuntunut tärkeältä, että saa rukoilla muiden puolesta ja tietää, että minunkin puolestani rukoillaan. Rukous yhdistää, kun muuten joudutaan olemaan erillään, Vilén sanoo.

Kirkkokahveilla jutustellaan

Verkkolähetyksen jälkeen hengähdetään hetki ennen virtuaalisia kirkkokahveja. Tauon aikana kirkossa valmistellaan kuvauksen istumajärjestystä ja testataan mikrofonien toimivuutta. Kameran eteen asettuvat Katri Vilén ja Susanna Leppälä, jotka jutustelevat päivän tunnelmista ja ovat valmiina kommentoimaan verkon kautta lähetettyjä viestejä.

– Tänään ei tullut kovin paljon vuorovaikutusta katsojien kanssa, mutta hyvät mahdollisuudet siihenkin kyllä on. On mukava viivähtää vähän aikaa juttelemassa yhdessä vähän vapaamuotoisemmin, Vilén pohtii puolisen tuntia kestäneiden kirkkokahvien jälkeen.

Pian on aika pakata kamerat kasaan ja sulkea tietokoneet. Seuraavalla viikolla ollaan taas uuden edessä, kun Joensuun kirkon ovet avataan rajoitusten mukaisesti myös seurakuntalaisille. Huolimatta siitä, mitä korona tuo vielä tullessaan, verkkolähetykset ovat erittäin todennäköisesti tulleet jäädäkseen.

Kirsi Taskinen

Näin osallistut jumalanpalvelukseen verkossa

1. Avaa verkkosivut osoitteessa joensuunseurakunnat.fi
  2. Löydät ohjeet ja linkit YouTuben ja Facebookin verkkolähetyksiin etusivun koronainfosta.
  3. Voit katsoa videoita myös jälkikäteen noin viikon ajan.