Sana: ”Sinä suojaat minua edestä ja takaa, sinä lasket kätesi minun päälleni.” – Ps. 139:5

Arkkienkeli Mikael antaa ristipäisellä aseella surmaniskun Pahaa symboloivalle olennolle.

Ensi sunnuntaina vietetään Mikkelinpäivä. Alun perin päivä on omistettu ylienkeli Mikaelille, jonka taistelu pimeyden valtoja vastaan liittyy pääsiäiseen. Pääsiäisenä Kristus voitti pahan vallan. Kuva: Anniina Mikama

Muutama vuosi sitten evankelis-luterilaisella kirkolla oli kampanja ”Suuremman suojassa”. Kampanjalla haluttiin muistuttaa, että kristillisessä ajattelussa jokainen ihminen on Jumalan kuva ja sellaisenaan arvokas. Meillä on velvollisuus kohdella toista kunnioittavasti ja toisesta välittäminen kuuluu jokapäiväiseen elämäämme. Kanttori Mari Torri-Tuominen sävelsi ja sanoitti tuohon kampanjaan lasten laulun, jossa sanotaan: ”Suuremman suojassa minä olen turvassa. Jumalan enkeli kulkee minun kanssani!” Psalmissa 139 on samoja ajatuksia: ”Sinä suojaat minua edes-tä ja takaa, sinä lasket kätesi minun päälleni.”

Mikkelinpäivä on alun perin omistettu arkkienkeli Mikaelille, mutta nykyisin sitä pidetään kaikkien enkelien kristillisenä juhlapäivänä. Mikkelinpäivää on vietetty laajalti kristikunnassa 29. syyskuuta jo 400-luvulta lähtien.

Enkeli-sana mainitaan Raamatussa yli 300 kertaa. Enkelit ovat Jumalan luomia henkiolentoja, taivaallisia viestintuojia ja suojelijoita. Tunnetuimmat Jumalan sanansaattajat ovat Raamatussa nimeltä mainitut arkkienkelit Gabriel ja Mikael. Tuttu on myös jouluevankeliumin kohta, jossa kerrotaan Herran enkelistä ja suuresta taivaallisesta sotajoukosta.

Raamatun enkelikertomuksille on yhteistä se, että ne tulevat toisesta todellisuudesta ja ovat yllättäviä sekä ennakoimattomia. Enkeleiden vaatetuskin kertoo tuosta toisesta maailmasta. He ovat saaneet tehtävän Jumalalta. Kaikissa evankeliumeissa heidän vaatteitaan kuvataan valkoisiksi ja kirkkaiksi, koska ne heijastavat Jumalan kirkkautta.

Luukas kirjoittaa kedon paimen-ten enkelikokemuksesta: ”Herran kirkkaus ympäröi heidät”. Enkeli toi paimenille ilosanoman maailman Vapahtajan syntymästä. Ja tuo enkelin viesti pätee tänäänkin. Samalla tavalla kuin paimenten pimeä yö muuttui kirkkaaksi päiväksi se voi muuttaa sinunkin elämäsi valoisaksi. Hyvää Mikkelinpäivää! Olemme suuremman suojassa!

Petri Rask
Joensuun seurakunnan kirkkoherra