Kiihtelysvaaran kirkon rakennusrahasto ja Joensuun kirkon urkurahasto perustettu

Joensuun seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto perusti kesäkuun kokouksessaan kaksi rahastoa: Kiihtelysvaaran kirkon rakennusrahaston ja Joensuun kirkon urkurahaston.

Kiihtelysvaaran kirkko tuhoutui tulipalossa syksyllä 2018. Yhteinen kirkkovaltuusto päätti uuden kirkon rakentamisesta palaneen kirkon paikalle joulukuussa 2018. Rakentamispäätöksen jälkeen seurakuntayhtymä on voinut ottaa vastaan lahjoituksia uuden kirkon rakentamiseen.

Kaikki lahjoituksena saadut ja saatavat varat siirretään perustettavaan rakennusrahastoon. Esimerkiksi Kiihtelysvaara-Seura on kerännyt tähän mennessä lahjoitusvaroja n. 140 000 euroa.

Urkurahasto puolestaan perustettiin Joensuun kirkon uusien urkujen hankkimista varten tehdyille lahjoituksille. Joensuun seurakuntaneuvosto on todennut vuonna 1969 valmistuneiden Joensuun kirkon urkujen olevan huonossa kunnossa ja vika-alttiit.

Seurakuntayhtymän urkutyöryhmä on todennut vuonna 2012, että nykyisillä uruilla voidaan hoitaa seurakunnan jumalanpalvelusmusiikki, mutta taiteellisen laadun parantaminen vaatii taloudellista panosta.

Sari Jormanainen

Rahastojen tilinumerot: