Joulun rauhaa

Joensuulainen Heidi Väyrynen valmistui teologian maisteriksi marraskuussa. Joulu on Väyryselle tärkeä juhla. Hän ei ole pitänyt joulunviettotapojaan erityisen hengellisinä, vaan joulu perustuu pitkälti perheen omille perinteille. Kaikkien jouluperinteiden lähtökohta on kuitenkin kristinuskossa. Heidi Väyrynen kertoi viisi tärkeintä asiaa omassa joulussa ja joulunsanomassa.

Heidi_Vayrynen.jpg

Teologian maisteri Heidi Väyrynen kokee joulussa tärkeimmiksi asioiksi rakkauden, uskon, toivon, valon ja sisäänpäin katselun. Kuva: Sari Jormanainen

1 RAKKAUS. Perhe ja läheiset tekevät joulun. Rakkautta voi aistia paljon jouluna ihmisten iloisuutena ja auttavaisuutena. Lähimmäisen rakkaus näkyy ja tuntuu jouluna. Kun miettii rakkautta syvemmin, niin sehän lähtee siitä, miten Jumala on rakastanut meitä niin paljon, että saamme viettää sitä joulua. Tästä sanomallisesti kumpuaa rakkaus, jota saamme levittää ympärillemme.

2 USKO. Kun mietimme joulua, niin se on yhteiskunnassamme aika maallinen juhla. Kaikki kuitenkin perustuu uskolle. Uskolle siitä, että voimme luottaa hyvään taivaalliseen Isään, Jumalaan. Usko näkyy jouluna myös siinä, että kirkossa käynti on kaikkien yleisintä jouluna. Usko on ihmisille kaikesta joulun maallisuudesta huolimatta tärkeä ja herättää ihmisissä varsinkin jouluna halun lähteä kirkkoon ja tutkia omia uskon polkuja.

3 TOIVO. Joulu on toivoa täynnä. On kirkkovuoden alku, kaikki on vielä edessä tulevalle vuodelle. Silloin on toivoa paremmasta. Kun joulu on rakkautta täynnä, niin siinä on myös toivoa paremmasta tulevaisuudesta. Toisaalta siinä on myös toivoa pelastuksesta ja toivoa jälleen näkemisestä. Jouluna muistot edesmenneistä ihmisistä ovat vahvasti läsnä, samalla siinä on toivoa jälleen näkemisestä.

4 VALO. Kuulun näihin suomalaisiin, jotka ovat hyvin melankolisia näin syksyisin. Pimeä vie sohvan nurkkaan. Odotan kovasti talvipäivänseisausta, jolloin alkaa jälleen valostua. Joulu on valon juhla jo sen vuoksi, että alkaa valostua. Joulu kertoo myös siitä, että meidän valo on syntynyt tähän maailmaan. Se kontrasti kaikelle luonnon pimeydelle ja kylmyydelle on se valo ja lämpö, mitkä tulevat kynttilöistä, ihmisistä. Se kyllä lämmittää pienen tytön sydäntä paljon. Ei olla yksin tässä maailmassa.

5 SISÄÄNPÄIN KATSELU. Jouluevankeliumissa sanotaan, että Maria kätki sanat sydämeensä ja tutkiskeli niitä sydämessään. Muistan kun pienenä mietin, että mitä se tarkoittaa, että kätki ne sydämeensä. Nyt ajattelen, että sydämeen on kätketty muistoja, joiden kautta elää joulua. Itse elän vahvasti joulua esimerkiksi tuoksumuistojen ja vuosien takaisten joulumuistojen kautta. Jouluna pääsee hiljentymään niihin omiin muistoihin ja omiin tuntemuksiin. Kaiken kiireenkin keskellä minun jouluuni kuuluu sisäänpäin katselu.

Sari Jormanainen