Pääkirjoitus: Joulun rauhaa

Jälleen yksi vuosi on pian takanapäin. Moni meistä kiirehtii vielä viimeisiä askareita niin töissä kuin vapaa-ajalla, tavoitteenaan joulun rauha. Yksi, jos toinenkin on viime aikoina huokaissut syvään ja todennut: ”Onneksi kohta on joulu.”

Joulun sanomassa on jotain hyvin rauhoittavaa. Paimenet kedolla, lapsi seimessä ja yön pimeydessä loistava tähti taivaalla. Joulun perinteemme tukevat myös omalta osaltaan rauhallista tunnelmaa. Kynttilät luovat pehmeän valon koteihin ja elävän liekin lepatusta seuratessa mieli rauhoittuu. Hautausmailla puolestaan kynttilämeri luo tunnelmallisen ympäristön muistella rakkaita, jotka eivät enää ole kanssamme. Myös monen suomalaisen jouluun kuuluva sauna tarjoaa mukavan hetken istahtaa alas ja rentoutua hetkeksi.

”Maassa rauha ihmisten kesken” sanotaan jouluevankeliumissa. Tähän on helppo yhtyä. Ikävä kyllä tämä ei kuitenkaan aina toteudu. Tänäkin jouluna maailmalla soditaan, riidellään ja kiirehditään.

Yhteiskuntamme jatkaa pyörimistä joulunakin. Joululla on kuitenkin aivan erityinen merkitys nimenomaan pyrkimyksessä rauhaan. Aikoinaan joulurauhasta oli maininta myös laissa ja sen rikkomisesta rangaistiin. Vaikka nykyisin laki ei enää rauhaan pakota, kuuluu joulurauhanjulistus useiden jouluaaton perinteisiin. Joulurauha koetaan tärkeäksi.

Toivottavasti siis löydät joulustasi hetkiä, jolloin voit rauhoittua – pysähtyä ja hiljentyä hetkeksi. Rauhallista joulua ja onnea vuodelle 2020 koko Kirkkotien toimituksen puolesta!

18.12.2019
Sari Jormanainen, viestintäpäällikkö