Sana – Kasteen lahja

”Silmämme näkee kasteessa vain vettä paljaaltansa”

Virsi 214:2

Vesi on elämälle välttämätön aine. Ilman vettä ihminen ei voi elää. Samalla vesi on tavattoman rikas innoittaja elämässä. Jos etsisin kaikki veteen liittyvät tärkeät esineet ja asiat niin niiden määrä olisi melkoinen. Uimahousujen  lisäksi pöydälle ilmestyisi suuri arsenaali erilaisia kalastusvälineitä pilkeistä vaappuihin, vetovavoista pilkkionkiin. Vene saa odotella vesien vapautumista harjakehikon ja suojapeitteen kätköissä.

Vuodenajat rikastuttavat suomalaisten suhdetta veteen. Näin talvella sukset, luistimet ja pulkka antavat hyvät vauhdit. Termospullo on itsestäänselvyys pakkia unohtamatta. Kun lämpötila kohoaa vähitellen nollan yläpuolelle, lumesta syntyy jäälyhtyjä ja lumilinnoja. Veden eri olomuodot houkuttelevat tekemään vaikka mitä. Potkukelkat voi alamäessä liittää yhteen ”junaksi”. ”Oi sitä vauhdin yhteistä hurmaa!” Ja kuinka vesi rakentaa syksyllä siltojaan ja verkkojaan järven pintakalvoon. Erilaisten lumikiteiden rakenteet ovat nerokkaita, kevätauringossa ne hivelevät silmää, joskus taivaalta tippuu valtavia hiutaleita – kuin tiskirättejä.

Miltä hiljainen vedenalainen maailma tuntuu – kalojen, rapujen ja vesikasvien valtakunta? Miltä tuntuu opetella kellumaan ja katsomaan taivaan sineä ja sen pilviä? Miltä vesi, kristillisen kasteen näkyvä aine, tuntuu Ensimmäisenä sen sai kokea Jeesus. Jordan virran vesi saa kastella hänen päänsä ja Jumalan Henki laskeutuu häneen. Tuosta hetkestä alkaa tehtävä, jota varten hän on syntynyt. Mihin tehtävään hän on lähettänyt sinut?

Kun ajattelen ja uskon kasteen lahjan, tunnen Jumalan armon kuin veden kannatteluna kelluessa. Kaste kantaa minua silloinkin, kun elämän perusrakenteet järkkyvät, sairaus tai kuolema tulee lähelle. Risto Ruskomaan kerran minulle toimittaman kasteen lahjan omistan siksi, että kasvatus on kantanut. Minulle on kerrottu, mitä kasteessa tapahtuu. Jumala on minut luonut ja minut on kastettu omalla nimellä Jumalan lapseksi ja seurakunnan jäseneksi. Uskoni veden voimaan ei ole vain uskoa veden voimaan vaan myös Pyhän Hengen voimaan. Saan uskoa Kolmiyhteiseen Jumalaan ja elää – veden välittämään ”Voimaan” ja Jumalan armoon luottaen.

Jaakko Muhonen
pastori,
Kontiolahden seurakunta

ensimmäinen 1. sunnuntai loppiaisesta