Sana – joulu

”Kansa, joka pimeydessä vaeltaa, näkee suuren valon.”

(Jes.9:1)

Löysin pari viikkoa sitten viime jouluna talteen laittamani kolumnin. Kirjoituksen keskeisin ajatus on pienin mahdollinen jouluilo. Se, että jouluvalmisteluissa ja joulussa kannattaisi keskittyä siihen, mistä varmasti tulee hyvä mieli – olipa se miten pieni asia tahansa. Yhdelle se on piparitaikinan maku, toiselle tietty joululaulu, kolmannelle jotain muuta. Monista jouluun aina aiemmin liittyneistä asioista on joskus pakko luopua. Joulun viettoon liittyy myös surua, kaipausta, yksinäisyyttä, ärtymystä ja pahaa oloa –   paljon pimeää. Siksi tarvitaan myös pienin mahdollinen jouluilo, valo pimeyden keskelle. Se, mihin keskittymällä pimeys hellittää edes hetkeksi.

Joulun sanomassa toteutuu myös pienimmän mahdollisen jouluilon ajatus. Se, mikä on pienintä ja mitättömintä – on silti samalla kaikkein suurinta ja parasta. Jesajan kirjassa ovat sanat kuoleman varjon maasta, johon loistaa kirkkaus: joulun valo voittaa pimeän. Jumala syntyy ihmiseksi sinne, missä ei ollut ollenkaan otolliset olosuhteet jouluilolle –  pikemminkin päinvastoin. Maailman valo, Jeesus Kristus, syttyy ja syntyy keskelle kaikkein pimeintä. Pienimmästä jouluilosta tulee kaikkein suurin ilosanoma kaikelle kansalle. Vuosikymmenistä ja vuosisadoista toiseen sama vanha pienin ja suurin jouluilo on tarkoitettu meillekin.

Jumala lähettää Poikansa ihmiseksi keskelle arkea. Me ihmiset emme voi saada aikaan tarpeeksi hienoja olosuhteita joulun lapselle, joten hän syntyy keskelle tavallista – ja ehkäpä vielä erityisen niukkaa arkea. Pienin ja samalla suurin mahdollinen jouluilo ei vaadi meiltä ihmisiltä yhtään enempää kuin vastaanottamisen. Sen, että voimme uskoa hyvän Jumalan rakkauteen meitä kohtaan oman arkemme keskellä. Siinä on joulun juhlahetki, joskus vain ohikiitävä aavistus. Pienimmästä suurimmaksi kasvava jouluilo tulee juuri sen arjen ja elämän keskelle, jossa tänä jouluna elämme.

Katriina Puustinen
pastori,
Rantakylän seurakunta

Kirkkovuoden kuvat. Joulu. Jouluyö