Sana: Niin kauan kuin maa pysyy, ei lakkaa kylvö eikä korjuu – 1. Moos. 8:22

Tarina Nooan arkista kertoo Jumalasta, ihmisestä ja Jumalan ihmiselle antamasta lupauksesta. Kertomuksen painopiste ei ole maailman tuhossa, vaan toivon ja tulevaisuuden näköaloissa. Nooa rakensi Jumalaan uhkarohkeastikin luottaen arkin; löysi vaikeuksien jälkeen kuivaa maata, saattoi aloittaa normaalielämän uudelleen Jumalan lupaukset korvissaan. Ihmisen työ jatkuu, myös tänä vuonna – kylvö, korjuu, mikä sitten työnä onkin. Tulevaisuus mielessämme mietimme, mikä on se arkki, joka vie meidät elämän vaikeuksien läpi, suojaa ja pitää huolta.

Se arkki on Jumalan lupaus, Jumalan tahdon kuuleminen ja toteuttaminen. Jumalan tahdon todesta ottaminen, tahdon, joka kiteytyy Jumalan ja lähimmäisen rakastamiseen. Se ei ole menettänyt vanhanaikaisena mitään tärkeydestään. Tulevaisuus ja toivo ovat Jumalan tahdon kuuntelemisessa, noudattamisessa, mutta myös Jumalan lupauksessa. Siunaus, pelastus kantaa ja kannattelee elämässä.

Nooalle arkki oli turvan paikka, mutta kun aika tuli, ei jääty taivastelemaan tuhoutunutta maailmaa, vaan alettiin tehdä työtä ja rakentaa sitä, mikä oli tuhoutunut. Kuluneena vuonna rukoukset rauhan puolesta ja oman maamme puolesta ovat sakeana nousseet Luojan luo. Uusi vuosi 2024 on epävarma ja herättää paljon erilaisia huolia – aina toimeentulosta rauhan säilymiseen. Mitä siinä kristittykään, yhtä huolissaan kuin muut, voi tehdä?

Jokainen voi valita, jääkö ikävien uutisten vangiksi ja lamaantuu pelon ja huolen keskelle vai kääntääkö katseensa siihen, mikä on hyvin ja mitä voi itse tehdä hyvän eteen. Ehkä huolen voi kääntää toiminnaksi. Maailmanrauha ja kansakunnan toimeentulo ovat toki liian iso taakka yhden ihmisen harteille. Sinunkin harteillesi. Mutta entä jos katsoisi ihan lähelle? Mitä ja ennen kaikkea kuka ja keitä siinä lähellä on, joille sinä olet tärkeä, joiden elämään voit tuoda toivoa, valoa ja iloa?

Kaija Santti
seurakuntapastori